úterý 4. listopadu 2014

Předmět Fotografie 1 [Michal Majer]

Rozhodl jsem se tento týden vynechat pravidelný fotoblog a namísto toho se více rozepsat o předmětu Fotografie 1. Na předmět jsem se těšil asi nejvíce z mého výběru a tak byl docela šok, když mi nebyl zprvu přiřazen. Vítek mi ovšem poradil obrátit se přímo na profesora, stejně jako to udělal i on sám. Vedoucí předmětu, Martin Benjamin byl velmi vstřícný, do předmětu nás zapsal a tak už zbývalo pouze čekat na první hodinu.

Konečně nadešla první odpolední tříhodinovka a první věc co mě překvapila byl poměr holek ve třídě. Pokud jsou na FITu průměrně 2, tady je to přesně obráceně. :-)

Začala hodina a všichni jsme obdrželi svůj Nikon FM2, fotoaparát z osmdesátých let a balíček černobílých fimů. Ano, celý předmět fotografie 1 se fotí pouze černobíle! Pak nám profesor vysvětlil jak správně přístroj obsluhovat, z čehož jsem v tu chvíli absolutně ničemu nerozuměl. Padaly pojmy jako apparature, shutter speed, iso … a já až z internetu zpětně zjišťoval, co k čemu slouží.


Nadcházející hodinu jsme se naučili film vyvolávat, pracovat v “dark room” a laboratoři plné chemikálií. Na příště jsme pak dostali za úkol nafotit alespoň jeden celý film a vše si ozkoušet v praxi. Přesně na tohle jsem se tak dlouho těšil. Měl jsem příležitost prohlédnout si celé městečko Schenectady a navíc jsem měl při svých procházkách pocit, že zároveň dělám něco užitečného.


Při vyvolávání svého prvního filmu jsme byl neskutečně vystresovaný a jaká to pak byla radost, když se vše povedlo a já brzy stříhal své první negativy.


Na jedné z dalších hodin nám byla představena laboratoř pro tisk našich fotek. Slovo tisk zde asi není příliš vhodné, je to totiž opět samá chemie!



Celý proces vyvolání fotky je neskutečně zdlouhavý, má to ale své kouzlo. Člověk si nemůže ověřit, jestli se fotka povedla a zda-li nemá náhodou udělat ještě jednu. Když se na fotku chcete podívat, musíte nejprve dofotit celý film, vyvolat negativy (cca 1hod), čekat než se osuší, vyvolat “contact sheet” a následně přibližně hodinu trvá zhotovení jedné fotky. Nyní by se zdálo, že už je vše hotové, ale než můžete své dílo komukoliv donést ukázat, je třeba ještě celý den fotku nechat sušit a následně vylisovat, sestříhat a nalepit na rámeček! Ufff, hotovo!


Během trimestru se pracuje na třech velkých projektech, z kterých se na závěr utvoří finální portfolio. Každý projekt má deadline na speciální hodině věnované kritice našich prací.


První projekt nesl název “Photography about light” a tento týden jsme dokončili “Photographing people”. Před chvílí jsem se zrovna vrátil ze studia, kde vzniklo několik prvních snímků pro závěrečnou práci, “Love & Hate”.


Studio jsem si natolik zamiloval, že jsem se rozhodl celý závěrečný projekt "Love & Hate" zhotovit právě zde.


Na závěr ještě výběr několika fotek z mého dosavadního portfolia. :-)


















Žádné komentáře:

Okomentovat